El pròxim dia 5 de març a la nostra seu de la Rambla Santa Mònica, farem un debat sobre quina és la jornada escolar més idònia per a tots i totes.
D’entrada, no hem d’oblidar pas que UGT som un sindicat que representa tant els interessos dels treballadors de l’ensenyament com els dels treballadors i treballadores de les altres federacions i sectors del país per la qual cosa la nostra opinió no recull només la de la nostra federació d’ensenyament FETE que a més de recollir les demandes de la comunitat educativa, és sensible a les observacions que ens aporten també els altres membres de la nostra societat.
Com a sindicat de classe lluitem per una justícia social i també per allò que algun sociòleg com Enguita anomena justícia educativa. FETE-UGT ha iniciat una campanya adreçada a la comunitat educativa on es reclama el “Dret a decidir el tipus de jornada escolar”.
Des del nostre sindicat ens posicionem a favor de la jornada compactada, perquè pensem que és la millor opció per a la comunitat educativa, però tenint en compte que no s’ha de fer d’una manera improvisada sinó ben planificada i sense que es vegin afectades d’altres activitats i serveis complementaris que tenen una clara funció social com per exemple el menjador escolar. Creiem que han de continuar existint, i més en el context actual de crisi econòmica profunda on s’han de donar les màximes facilitats per a què els pares i mares puguin treballar
Cada primavera es reprèn el debat sobre quin tipus de jornada escolar és l’idoni per al centre, ja que la petició horària s’ha de presentar al juny. El tipus de jornada és un tema que genera discussió per la seva complexitat, ja que quan un centre fa una proposta horària, aquesta ha de combinar tres tipus d’horari: el de l’alumne, el del professorat i treballadors del centre i els dels pares i les mares.
Quan s’elabora, doncs, s’han d’harmonitzar aquestes variables: els horaris i ritmes dels pares, dels professors i, no ho oblidem pas, de l’exigència que fa també l’administració.
Creiem que si es fa una certa flexibilització horària en la qual tothom hi surti guanyant d’una manera global i si s’utilitzen bé les infraestructures i recursos del centre i de l’entorn, és possible tirar endavant un bon projecte.
Voldria remarcar que en el debat tant els sindicats com les Ampes i les empreses de lleure fan els seus plantejaments on defensen legítimament certes posicions que poden semblar interessades però que reflecteixen concepcions, interessos o expectatives diferents sobre l’horari escolar. No hi ha una visió única.
Això s’hauria d’interpretar positivament en un sentit: és una expressió clara de la PLURALITAT i de la VITALITAT de la comunitat educativa.
El millor camí és el del diàleg. Nosaltres apostem pel consens, tot i que som conscients que en cap circumstància tindrem el 100% de les opinions, ja que la nostra societat –per sort- no és monolítica sinó crítica.
Particularment crec que en el debat l’hem de situar en l’eix central: l’alumne. Tot allò que sigui beneficiós per a ell ho serà per a tothom.
Curiosament detractors de la continuada com Enguita, creuen que és demagògic afirmar que s’ha de tenir en compte l’opinió de l’alumne a l’hora de considerar el seu temps lliure o intervenir en la decisió. En canvi, jo considero que l’alumne en aquesta etapa ha d’estar satisfet i content amb el seu temps. Testu (2001) denuncia que en el temps no es té en compte el nen, s’afavoreixen només els interessos dels adults
El temps per a un nen gira sobre dos escenaris principals: l’escola i la seva llar, el currículum i l’oci.
Tots hem d’assumir que la introducció de canvis en l’horari escolar incideix en les famílies i en l’entorn. Per això, en el debat sobre la jornada, hem de fer la nostra reflexió des de diferents punts de vista.
Preferiblement des d’una perspectiva global i ambiciosa: la reforma horària general, cal recordar que la nostra vida social s’expressa en el temps i en els ritmes de les tasques col·lectives, per això el nostre temps està regulat.
Per a concloure, indicar que a l’hora de decidir quin és millor tipus de jornada s’han de valorar aquests aspectes:
1. Característiques de l’alumnat
2. Instal·lacions del centre
3. Associacionisme dels pares i mares: Conciliació de vida familiar i laboral. Facilitats.
4. Activitats extraescolars
5. Possibilitat de fer activitats de reforç i millora
6. Crono biologia
7. Entorn
El debat doncs, se centra en un projecte que ho tracti i contempli!
"Jornada flexible: decidim l’horari escolar entre tots i totes!" s'ha publicat a El Diari del Treball.
from El Diari del Treball http://ift.tt/1QJaieT
via
EmoticonEmoticon